Hvad sker der i kroppen ved

udrensning

Udrensningssymptomer
– hvilke, og hvorfor rammes man?

Hvis man har foretaget en explant eller en detoxkur, eller hvis man ændrer kosten radikalt (ved f.eks. at skifte junkfood og forarbejdede fødevarer til frugt og grønt), så starter man en udrensningsproces i kroppen. Den begynder så at fjerne affaldsstoffer og toksiner fra kroppen for derefter at genopbygge systemet og styrke immunforsvaret. Efter en udrensningsperiode opnår kroppen et bedre niveau af sundhed, så det er i grunden noget meget positivt. Men for at nå dertil, kan det være nødvendigt at gennemgå en periode med såkaldte udrensningssymptomer, fordi kroppen ender i en midlertidig ubalance. Symptomerne er en slags bivirkning af udrensningsprocessen, du befinder dig i, og symptomerne kan være forskellige i styrke afhængigt af dit immunforsvar, din naturlige afgiftningsevne, og hvor belastet kroppen er. En god tommelfingerregel er, at jo flere gener man har, og jo længere man har gået med disse gener og problemer – jo flere udrensningssymptomer kan man forvente. Det er almindeligt, at ens oprindelige symptomer og gener blusser op igen, nogen gange slemt, under en udrensning. Det er også almindeligt, at man gennemgår flere udrensninger (som jeg kalder “detox-dips”) i det første år efter explant. Man bliver så værre i en periode for derefter at få det endnu bedre end før.

Bild på fem vanliga UTRENSNINGSSYMPTOM

Hvis du har det rigtig dårligt og slet ikke har nogen energi, bør du være varsom med at stimulere en udrensning med f.eks. tilskud af urter eller andre stimulerende udrensningsmetoder (tørbørstning, sauna m.m.) og i stedet gå lidt langsommere frem. Vi er mange BII’er, der har oplevet en kraftig detox-dip omkring 1-2 måneder efter explant. Det er selvfølgelig interessant og siger måske lidt om, hvad vores kroppe skal af med? Kroppen har ganske enkelt haft for mange toksiner, medicin osv. i omløb, som frigøres og renses ud.

Almindelig udrensningssymptomer:

• Træthed/mindre energi
  • Føle sig svag og kraftesløs
  • Muskel- og ledsmerter
  • Hududslet
  • Svimmelhed
  • Søvnbesvær
  • Øget angst/uro
  • Udslæt på kroppen/eksem/kløe
  • Akne
  • Hævede lymfekirtler
  • Udfordret lymfesystem, vand i kroppen
  • Rindende øjne og næse
  • Feber
  • Kuldskærhed eller hedeture
  • Inflammation i kroppen
  • Behov for at tisse ofte
  • Mavesmerter/oppustethed
  • Forstoppelse/diarre
  • Metallisk smag i munden
  • Belægning på tungen
  • Tør hoste/slim i halsen
  • Stærk kropslugt, især fra armhuler
  • Muskelsammentrækninger
  • Øget PMS og menstruationssmerter
  • Svamp/kløe i underliv
  • Cravings
Silhuett av kvinna med huvudvärk

Hvor lang tid har man udrensningssymptomer?

Det er selvfølgelig meget forskelligt fra person til person, men oftest har man de værste symptomer i ca. 2-7 dage. Men en detox-dip kan i nogle tilfælde pågå (mere eller mindre stærk) i flere uger, inden man får det bedre.

Hvad kan man gøre for at afhjælpe generne?

VAND

Drik ekstra meget vand (mellem måltiderne), mindst 2 liter pr. dag. Støt også gerne med økologisk urtete og grønne friskpressede juicer.

SPIS MINDRE MÅLTIDER

Undgå store måltider; spis gerne lidt og ofte for at holde blodsukkeret jævnt og lade binyrerne hvile. Spis gerne ekstra mange grøntsager.

LYMFEMASSAGE

Gå til lymfemassage eller udfør selv lidt lymfemassage derhjemme (se tips under Gode tips og råd).

BINDERS

Støt med binders, dvs. stoffer der hjælper med at trække toksiner ud af kroppen (for mere info se indlægget Hvad er binders og hvorfor er de viktige ved detox?)

HVILE

Undgå stress, og giv dig selv ekstra meget hvile og restitution. Meditér, dyrk yoga, og gå en tur i skoven. Brug naturen!

Skrevet af Madeleine, oversat af Pernille